dinsdag 21 februari 2012

Marsepein zelf maken


Zelf marsepein maken is heel, héél eenvoudig!

Het lijkt op de foto alsof je er heel veel voor nodig hebt,
maar ik heb alle mogelijkheden gefotografeerd:

  
Onderaan zie je 3 mogelijkheden:
1) Zeer fijn gemalen amandelen, poeder dus
2) Amandelschaafsel
3) Hele of halve amandelen

Optie 2 en 3 moet je zelf malen.
Ik heb gekozen voor 1.
Waarom moelijk doen als makkelijk in handbereik ligt ? :-)

Een zakje gemalen amandelen kun je kopen bij de Toko.
Het kost mij 1,85 euro en er zit 200 gram in.

Het recept dan nu:

Splits het ei.
Het eiwit heb je voor deze hoeveelheid amandelen en suiker maar voor de helft nodig.
Het eigeel kun je bewaren voor bijvoorbeeld banketbakkersroom

Weeg 150 gram gemalen amandelen af.

Weeg in een ander bakje ongeveer 185 gram poedersuiker af.
Ik weeg vaak apart af. Als ik teveel heb kan ik er nog wat uitscheppen.

Doe de poedersuiker bij de gemalen amandelen en meng dit even goed door elkaar. 

Klop het eiwit even los...
En doe de helft van het losgeklopte eiwit bij het vermengde amandel-suiker mengsel.
(Gebruik je de dubbele hoeveelheid amandelen en poedersuiker, dan kan het hele eiwit er natuurlijk in)

Ik heb er even voor de eerste verdeling met een vork door geroerd...

... en heb daarna alles goed met de hand gekneed:
De marsepein is nu al klaar!
Snél hè !?

Nog even een close-up:
  :-)

En nu ga ik de marsepein kleuren.
Ik maak deze voor een speciale decoratie, en daar heb ik voor nodig:

Rood...

Eerst maak ik de marsepein even los met een vork.

Daar doe ik een dessertlepel rode voedingskleurstof bij...
...en trek het liefst even plastic handschoentjes aan.
( Zo kun je ongeschonden de deur nog uit :-)

De foto hieronder lijkt wat luguber.... het geeft een wat chirurgische indruk...
Maar dít wil je wél eten ;-)

Zo is de kleur er goed doorheen gemengd.

Daarom wil ik de kleur wat donkerder hebben.
De oplossing is: een theelepel pure cacao.

Nogmaals goed gemengd, en nu met de cacao erdoor,
en hier dan het eindresultaat.
Op deze manier maak je dus ook andere kleuren marsepein :-)
En nu maar knutselen....

...of wegleggen voor gebruik.
Pak de marsepein in dat geval in met plastic, om uitdroging te voorkomen.





Ga je deze uitdaging ook aan?

Veel plezier gewenst!

Hartelijke groetjes,
Jacqueline Voordewind


Geen opmerkingen: