vrijdag 8 juni 2012

Van Vaderdagcake naar Vaderdagtaart

met heerlijke vullingen tussen de laagjes cake!
Alle recepten staan op dit blog, en kun je via de zijkant aanklikken.
Maar ik probeer zo spoedig mogelijk alle linken te plaatsen,
zodat je direct vanuit dit bericht naar de recepten kunt :-)

Die handelingen kosten mij wat meer tijd,
maar je kunt nu in elk geval alvast aan de slag :-)

Maak eerst:
- en daarna nog 3 lagen neutrale cake plakken in dezelfde vorm.
( Ik heb deze taart opgebouwd met de 3 cakelagen
waarmee ik geexperimenteerd heb met de kleurencake tekening)

Maak ook alvast de:

En bereid ook deze ingrediënten alvast voor:

- Banketbakkersroom en laat deze afkoelen.
- Klop de verstevigde slagroom en zet deze in de koelkast.
- Kersengelei en laat ook even afkoelen. 

En daarna:

Meng hierna de botercrème mét de banketbakkersroom,
volgens het recept:

Door mijn experimenteren met de kleuren-cakebeslag,
en de Chiffon/Spongecake ( waar ik later op terugkom)
en cake/eierkoekjesbeslag,
heb ik de 3 extra plakken cake verkregen.

Die heb ik apart gehouden om deze taart op te bouwen,
zoals ik hierboven heb verteld.

Door het experimenteren,
heb ik een zo goed en eenvoudig mogelijk recept kunnen ontwikkelen
die ik al eerder heb geplaatst als:
Klik op de rode link hierboven als je wilt zien hoe ik dat heb gedaan :-)

En zo bouw je deze taart op:

De eerste kleurencake die ik experimenteel heb gebakken vond ik te saai van kleur
en de tekst vond ik te grof.
Ik heb deze voor de vuistweg gebruikt voor de onderste laag van de taart.
 Hierover heb ik de banketbotercrème verdeeld.
 Van de zijkant bekeken:
Leg de tweede laag cake op de banketbotercrème.
Deze laag is van een mooi kleurrijk-cake bak-experiment,
alleen was het niet gelijkmatig van dikte ingekleurd,
waardoor de kleuren niet overal even gaar werden,
en uitliepen tijdens het neutrale cakebeslag bakken.

Hier heb ik de kersengelei over verdeeld:
 Netjes langs de randen afgewerkt:
 Bijna goed de cakebeslag tekening.
Alleen het blauwe hart vind ik te saai van kleur
en de lijnen vind ik te grof.

Deze laag heb ik op de kersengelei gelegd
 Van de zijkant bekeken ziet de taart er nu zo uit:
 en als laatste vulling-laag: de roomkaasvulling.
 En als dé afsluiting van de taart:
de Vaderdagcake!
 Om hem mooi en feestelijk af te werken,
heb ik een lekker en mooie glanslaag gemaakt van:
- 100 ml water
- 4 eetlepels suiker
- 1 eetlepel maizena

Roer dit met een vork goed door elkaar,
en zet het eerst 1:30 minuten in de magnetron.
Roer dit weer goed door, zodat er geen kontjes in zitten,
en zet dit nog een keer, maar dan voor 2:00 minuten in de magnetron.
Roer tot slot nog eenmaal goed door,
en giet het nog warm over bovenste cakelaag:
Even van dichtbij gezien:
Verdeel zo snel mogelijk deze glanslaag
met bijvoorbeeld een spatel, over de bovenste Vaderdag-cakelaag;
Het moet zo snel mogelijk, anders stolt het te snel
en dan kun je het niet meer mooi uitstrijken.

En zo ziet het er mooi afgewerkt af:
 De taart van de zijkant gezien, voor hij wordt afgewerkt...
Bestrijk de taartrand rondom met een laagje niet te dikke laag botercrème.
Het heeft eigenlijk alleen de functie
om de blauwe suiker mee vast te 'plakken'.
 Met een pannenkoekmes kun je het teveel aan botercrème eraf strijken
zodat de taart er mooi strak uitziet:
 Tijd voor het garneren van de rand:
Decoreer vanaf het werkvlak de blauwe suiker langs de taartrand:
Schep de blauwe suiker met een plat mes op,
en schuif het naar boven langs de rand.
Druk de suiker steeds voorzichtig aan met je handen en vingertoppen.
De taartrand is rondom klaar:
 En nu kun je naar hartenlust en eigen inzicht
de bovenkant versieren met de roosjes en blaadjes!
Zo kun je deze taart een mooi 3D-effect geven.

Het was ook de bedoeling van mijn ontwerp
om alleen de takjes te tekenen met de kleuren-cakebeslag-baktechniek,
en daarna mooi op te maken met de blaadjes aan de takjes
en daar de roosjes bij.
 De taart van boven gezien,
met de mooie glanslaag en de roosjes en blaadjes:
 Van de zijkant gezien en een gezellige foto-presentatie:

 De taart aangesneden,
om de heerlijke laagjes te kunnen zien:
Dit is de Vaderdagcake-taart-'opsteling'.
Maar met een andere tekening of neutrale cake bovenkant,
en die gedecoreerd met bijvoorbeeld vruchten en verstevigde slagroom,
heb je hier een prachtige basis voor een
allerlei-andere-gelegenheden-taart.

Dit is een mooie strakke taart, en heel goed snijdbaar.
De banket-botercrème, kersengelei en de roomkaasvulling
zijn mooi stevig van structuur.
En de laagjes zullen ondanks de hoogte van de taart niet inzakken!

Dus succes verzekerd!!

Dat is goed te weten voor je begint om deze taart te maken!
:-)
 En nu lekker genieten!
Een fijne, gezellige en smakelijke Vaderdag gewenst!
:-)

Klik op de rode linken hieronder voor:
- Vaderdagcake
- Banket-bakkersroom
- Botercrème
- Banket-botercrème
- Kersengelei
- Roomkaasvulling
- Verstevigde slagroom
- Blauwe suiker
- Roosjes en blaadjes

Hartelijke groetjes,

Terug naar boven

Geen opmerkingen: