maandag 17 september 2012

Blancheren

Blij! ...Dit weekend heb ik hele mooie groenten gekregen :-)
Vandaag heb ik deze groenten geblancheerd en ingevroren.

Door het blancheren zorg je ervoor dat de groenten
hun smaak behouden, niet verkleuren, en niet bederven.
Je maakt de groenten dus langer houdbaar;
verpakt ze in plastic en vriest ze dan in.

De groenten die hierboven op de foto staan,
zijn na het blancheren 1 jaar in de diepvries te bewaren.

Eerst heb ik de groenten stuk voor stuk
onder stromend water heel goed schoon gemaakt.
Hieronder, de andijvie:
Zet een grote pan op het fornuis.
In een waterkoker van liefst ruim 1 liter, water aan de kook brengen.
Het kokend water in de pan gieten, en het vuur aan doen.
Dat kost minder tijd,
dan als je water direct in een pan aan de kook brengt.

Het water laten borrelen:
Zodra dit gebeurd: 1 soort groente erin doen.
De groenten hebben gevarieerde tijden in het kokende water:

- Sperziebonen: 2 minuten
- Prei in grove stukken: 3 minuten
- Prei in kleinere stukken: 1 tot 1 1/2 minuut
- Peultjes: 2 minuten

- Bloemkool: 3 minuten
De bloemkool heb ik eerst een middagje in zout water gezet,
om eventueel ongedierte te vernietigen.
Daarna heel goed schoongespoeld alvorens te blancheren.

en
- Andijvie 1 1/2 tot 2 minuten:
Schep na de blancheer-tijd de groenten uit de pan: 
Doe de geblancheerde groenten in een vergiet,
en spoel deze goed met koud stromend water.
Daardoor stop je het kookproces.

Laat de groenten in het vergiet uitlekken,
en doe het in plastic zakken:
 Het is een leuk klusje om te doen :-)
Wel zó leuk, dat ik het volgende voorjaar,
zélf groenten wil gaan verbouwen!

We hebben de tuin groot genoeg.
Dus ik zie er al helemaal naar uit :-)

Hartelijke groetjes,

Geen opmerkingen: