woensdag 27 maart 2013

Handmatig uitrollen van matzes/ crackers/ ongezuurd brood

Als je geen deegwals hebt...
Het recept voor de matzes vind je
door te klikken op de link hierboven.

Voor je begint zet je eerst de oven aan op 250 graden.

Verdeel de stukje deeg in stukjes van ongeveer 35 gram:
Maak er vlot een bolletje van en druk dit plat:
Rol dit met de deegroller ovaal uit:

Draai het een kwartslag:
... en rol het weer ovaal uit:
Draai het weer een kwartslag:
En rol het opnieuw uit.
Je zult zien dat het ronder wordt:

Draai het opnieuw een kwartslag:
Rol het nu zo rond en dun mogelijk uit.
Prik er dan met een vork een aantal gaatjes in.
Hierdoor kun de hete lucht onder het deeg ontsnappen tijdens het bakken,
en daardoor voorkom je dat het deeg in de oven op gaat bollen.
Ik kan maar 4 matzes op de bakplaat kwijt,
dus er kunnen maar 4 echt ongezuurd brood genoemd worden,
volgens Joodse traditie.
Dit heb ik kort beschreven in het bericht met het recept voor
de matzes.
Klik daarvoor op de link hierboven.
De broden worden op de bakplaat worden 10 minuten gebakken,
in een oven van 250 graden.

En hier een foto van de matzes
waarvan het deeg met een deegwals plat is gemaakt,
en uit zijn gestoken met een rondje van ongeveer 8 centimeter.
Hoe ik dit heb gedaan kun je zien door de rode link hierboven aan te klikken.
Heerlijke matzes besmeerd met wat boter.
Je kunt er daarna geleg naar keuze op doen.
:-)

Een hele fijne en Gezegende Pasen!

Hartelijke groetjes,

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik heb 100 gram bloem genomen en 50 gram water, dan snel mengen en heel dun uitgerold.
Gebakken in mijn wafelijzer waar ik ook stroopwafels en kniepertjes mee bak.
Gewoon de hoogste stand en dan 1 minuut bakken. Gaat heel snel in het ijzer, je moet oletten dat het niet te hard gaat.
Ik had er 8 binnen de tijd van 18 minuten.
Deeg was toen ook op. Volgens mijn zoon zijn ze net zo lekker als de echte!