zaterdag 2 juli 2016

Zelf vanillesuiker maken

Dat is véél smaakvoller dan uit een zakje!
Ik heb het regelmatig bij de bakker gehaald, maar ook dat is vrij kostbaar.
Welliswaar gebruik je daar wel véél minder van voor de smaak,
dan een zakje vanillesuiker uit de winkel.
Maar zelfs vanillepoeder bij de bakker vandaan, zitten ook allerlei toevoegingen in.

De vanillesuiker die ik zelf maak is echt alleen maar suiker en puur vanille-peul.

Dit is wat je nodig hebt voor het maken van vanillesuiker:
- Een liefst digitale weegschaal
- Een koffiemolentje
( Waarschijnlijk gaat het met een maalmachientje of kleine blender ook wel)
- Een leeg en schoon potje met draaideksel
- 100 gram suiker
- 4 vanillestokjes.

Weeg eerst 50 gram suiker af, omdat anders de koffiemolentje te vol raakt.
Je kunt ook direct de koffiemolen op de weegschaal zetten,
maar er zit een risico aan vast, dat een deel van het snoer meegewogen wordt.
Dus is het veiliger om de suiker eerst in een schaaltje af te wegen.
Neem nu 2 vanillestokje uit de verpakking.
Ik gebruik namelijk 1 stokje per 25 gram.
Zo krijg je een mooie krachtige vanillesuiker.
Ik maal er 2 per 50 gram suiker, zodat de vanille meteen goed verdeeld is door de suiker.
Daardoor hoef je de vanillesuiker niet meer te mengen na afloop.
Breek de vanillestokjes boven de suiker in de koffiemolen, in stukjes:
Doe nu het deksel op het molentje:
En laat het molentje zijn werk doen.
In mijn geval moet ik op het zilverkleurige knopje te drukken.
Ik druk zolang, dat ik geen 'grote stukken' meer hoor.
Maar je kunt ook het machientje loslaten, waardoor het stopt met malen,
en checken of de vanillesuiker fijn genoeg is.
De vanillesuiker is goed en mooi fijn gemalen.
Veeg de binnenkant van het deksel schoon met een stukje keukendoek,
en doe het bij elkaar geveegde restant bij de rest van de suiker.
Het is een kostbaar goedje. :-
Het kan stuiven als het de vanillesuiker in het lege potje over gooit, 
...dus ik gebruik een lepel om het over te scheppen:
De vanillesuiker is klaar voor gebruik!
Als er in een gerecht beschreven staat dat je een zakje vanillesuiker nodig hebt,
hoef je van deze zelfgemaakte maar een halve tot 1 theelepeltje te gebruiken.
Een zakje geeft niet zóveel smaak, als 1/2 tot een hele theelepel van de zelfgemaakte!

Heel veel plezier met dit receptje!

Hartelijke groetjes,

2 opmerkingen:

Geralda89 zei

Hmm.....
Veel lekkerder :)
Bedankt!

Heerlijke recepten van Jacqueline zei

Dank je wel Geralda!
Heel veel plezier met dit recept.

Hartelijke groetjes,
Jacqueline Voordewind